Świat

W mediach na Zachodzie znów piszą o „polskich obozach zagłady”. Czy Europejczycy zaczną wreszcie myśleć?

Polish Express
Polish Express logo

W mediach na Zachodzie znów piszą o „polskich obozach zagłady”. Czy Europejczycy zaczną wreszcie myśleć?

fot. Getty

W styczniu, przy okazji 72 rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau, media na Zachodzie znów rozpisywały się o II wojnie światowej i o dokonanym przez Niemców Holokauście. Problem jednak w tym, że pisząc o obozach zagłady, które zlokalizowane były na terytorium Polski okupowanym przez nazistów, dziennikarze znów parokrotnie się pomylili i użyli terminów „polskie obozy zagłady” oraz „polskie obozy śmierci”.

Zaledwie kilka dni temu pisaliśmy Wam o akcji rozpoczętej przez Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Waszyngtonie, mającej na celu uwrażliwianie dziennikarzy na używanie nieprawdziwych i krzywdzących dla Polaków terminów „polskie obozy koncentracyjne”, „polskie obozy śmierci” i „polskie obozy zagłady”. W ramach kampanii nakręcony został krótki film, w którym przedstawione zostały najważniejsze fakty z historii II wojny światowej. 

Pilne: Jest dowód na współpracę Lecha Wałęsy z SB! IPN potwierdza szokujące fakty

Niestety na efekty kampanii informacyjnej prowadzonej przez polską ambasadę w Waszyngtonie trzeba będzie jeszcze poczekać. W styczniu ws. „polskich obozów zagłady” ambasady RP musiały interweniować przynajmniej kilkukrotnie. Najwięcej przypadków niepoprawnego użycia terminów w stosunku do niemieckich/nazistowskich obozów zagłady odnotowano we Włoszech.

Brytyjczyk skazany za ohydne zachowanie względem zmarłego Polaka! Gdzie są granice nikczemności wobec Polaków?

Karygodny błąd dwukrotnie popełnili dziennikarze włoskiej agencji prasowej ANSA (Agenzia Nazionale Stampa Associata), którzy informowali o projekcji włoskiego filmu dokumentalnego o podróży młodzieży z regionu Emilia - Romania do obozu Auschwitz-Birkenau. Poza tym o „polskich obozach zagłady” mówiono też w dzienniku informacyjnym stacji Canale 5 i w kanale trzecim telewizji RAI, a także pisano w dzienniku „Corriere della Sera”. 

 

Ale błędy dotyczące „polskich obozów śmierci” zdarzają się też często niemieckim mediom. Przypomnijmy, że tylko w niedzielę, 29 stycznia, ok. 100 osób protestowało przed biurem niemieckiej telewizji ZDF w Londynie, domagając się wykonania wyroku krakowskiego sądu i przeproszenia byłego więźnia Auschwitz Karola Tendery za użycie terminu "polskie obozy zagłady Majdanek i Auschwitz". Krakowski Sąd Apelacyjny wydał wyrok w tej sprawie w grudniu, a niemiecka stacja co prawda zamieściła przeprosiny na swojej stronie internetowej, ale, według pełnomocnika Tendery ze Stowarzyszenia Pro Patria, zrobiła to niepoprawnie i niezgodnie z przyjętymi ustaleniami. 


 

Chcesz się z nami podzielić czymś, co dzieje się blisko Ciebie? Wyślij nam zdjęcie, film lub informację na: [email protected]

Chcesz na bieżąco czytać o wydarzeniach w UK? Pobierz aplikację Polish Express News na Androida i iOS.
Materiał chroniony prawem autorskim. Kopiowanie i publikowanie wyłącznie za zgodą wydawcy.


Ta strona używa plików cookie. Kontynuując przeglądanie witryny, wyrażasz zgodę na ich używanie przez nasz serwis. Dodatkowo kiedy odwiedzasz naszą stronę, wstępnie wybrane firmy mogą odczytywać i korzystać z określonych informacji zapisanych na Twoim urządzeniu, aby wyświetlać odpowiednie reklamy bądź spersonalizowane treści. Dowiedz się więcej.OK